Založ si blog

Rómska problematika -1- Úvod

Rómska problematika -1- Úvod:

Považujem rómsku problematiku za jeden z najhorších a najväčších problémov Slovenska a to je dôvod, prečo ma zaujíma a prečo hľadám konkrétne riešenia na tento problém. Rómovia v chatrčiach, v zdevastovaných bytovkách totiž klesli tak hlboko, že nie sú schopní sami si pomôcť. Rád by som tiež zdôraznil, že pod pojmom rómska problematika myslím len časť Rómov, žijúcich  v rómskych osadách a bytovkách, na okrajoch miest a dedín, ktorí žijú výlučne zo sociálnych dávok a krádeží, ktorí poznajú len svoje práva a nechcú vedieť nič o svojich povinnostiach. Myslím tým osady a bytovky, kde kvitnú také javy, ako sú: absencia výchovy detí, záškoláctvo, deti rodia deti, negramotnosť, incest, špina, smrad, potkany, žltačka, alkoholizmus, fetovanie, úžera,  agresivita, vandalizmus, krádeže, kriminalita. Dnes to odborne nazývame Sociálne Vylúčené Spoločenstvá (SVS). Som rád, že súčasná vláda nielen všeobecne deklaruje odhodlanie popasovať sa s týmto problémom, ale má aj nádejné konkrétne opatrenia (definovanie SVS, E-pay karty, asistenti do škôl, rozvoj komunitných centier,..), ktoré môžu pohnúť týmto problémom. Dúfam, že tieto zámery neostanú len na papieri, ale budú aj realizované.

Rómsky problém je riešiteľný. Vyžaduje však odvahu, trpezlivosť a najmä zdravý rozum. Vyžaduje koordinovanú spoluprácu rôznych rezortov štátnej správy a samosprávy, ale najmä, spoluprácu politických strán. Vládnych, aj opozičných. Nebude to totiž jednoduchý a krátky proces. Vyriešenie potrvá desiatky rokov. To, čo jedna vláda rozpracuje a začne realizovať, nesmie nasledujúca vláda zásadne meniť, pretože výsledný efekt bude potom nulový. Tento problém sa nedá zvládnuť ideologicky. Preto, v tejto oblasti,  je nutná spolupráca vládnych aj opozičných strán. Politikárčenie, nenávisť a nevraživosť medzi politikmi, v prípade riešenia rómskej problematiky, musia ísť bokom.

Čo bude sťažovať riešenie tohto problému je to, že tradície, zvyky a myslenie v tejto komunite sú veľmi silné, ako aj to, že v spoločnosti existuje oprávnená averzia, nenávisť, možno povedať – až rasizmus voči tejto skupine občanov.

Na druhej strane, riešenie tohto problému uľahčí to, že táto sociálna komunita reaguje veľmi citlivo na prijatie zákonov, na ktorých môžu finančne profitovať, alebo finančne strácať. Okamžitý finančný profit má prednosť aj pred zvykmi a tradíciami. To znamená, sú veľmi prispôsobivý.  Ďalej, existuje tiež aktuálna a silná spoločenská požiadavka na riešenie tohto problému. Na vyriešení tohto problému má záujem aj Európska únia, kde sú dostatočné finančné zdroje. Netreba nám schvaľovať nejaké rasistické a drastické zákony a nariadenia. Tento problém je riešiteľný zákonmi a nariadeniami, ktoré budú rovnako platiť pre všetky vrstvy obyvateľstva. Bielych aj čiernych, bohatých aj chudobných.

Preto v jednotlivých kapitolách (Sociálny systém, Bývanie, Nezamestnanosť, Vzdelávanie,  Kriminalita, Zbližovanie), navrhujem niekoľko konkrétnych opatrení, ktoré môžu pomôcť s riešením rómskeho problému. Dúfam, že poslúžia ako námet na diskusiu a inšpirácia pre kompetentných.

Budúcnosť železnice – 4 – Štúdia realizovateľnosti železničného uzla v Bratislave

06.11.2019

Tento článok začnem netradične. Rozprávkou. Až potom sa budem venovať štúdii realizovateľnosti železničného uzla v Bratislave. Prečo? Preto, lebo aj rozprávka dokáže mnoho vecí objasniť. ROZPRÁVKA: Kde bolo, tam bolo, žila jedna veľká rodina. V tejto veľkej rodine sa jeden starý pán staral o autá a mal na starosti dopravu členov rodiny do práce, do škôl, na [...]

Budúcnosť železnice na Slovensku – 3 – Bratislava a vládne mestečko

07.04.2019

Na jeseň v roku 2016 som napísal svoj prvý blog na tému železnica, pod názvom: Doprava v Bratislave – 1 – Železnica. Napísal som o tom, ako si predstavujem modernizáciu železničného uzla v Bratislave. Veľmi príjemne ma prekvapil záujem, ktorý tento článok vyvolal a stále vyvoláva. Signalizuje mi to, že problematika dopravy v Bratislave je téma, ktorá obyvateľov [...]

Budúcnosť železnice na Slovensku – 2 – Regionálne a vysoko-rýchlostné trate

13.01.2018

Vo svojich predchádzajúcich blogoch som sa zaoberal modernizáciou železničného uzla v Bratislave, ako aj predstavou o vytvorení štyroch hlavných železničných ciest na Slovensku. Dnes chcem vysvetliť, ako by, podľa mňa, mali byť upravené a dostavané niektoré regionálne železničné trate, ako aj vysvetliť svoj názor na výstavbu vysoko-rýchlostných železničných tratí [...]

mimoriadne1, mim1, zemetrasenie, seizmograf

Juhozápad Grécka zasiahlo pomerne silné zemetrasenie

29.03.2024 11:04

Otrasy bolo cítiť aj na Kréte a v Aténach.

Poľsko, NATO

Odborníci: Jednostranným vyslaním vojakov sa nestane celé NATO účastníkom vojny

29.03.2024 10:25

Na zatiaľ nepublikovanú správu nemeckých odborníkov sa odvoláva agentúra DPA.

20. rokov od vstupu Slovenska do NATO, prezidentka Zuzana Čaputová, Marián Kurilla

Garancia bezpečnosti či strata suverenity? Slovensko chráni povestný „bezpečnostný dáždnik“ z NATO už dvadsať rokov

29.03.2024 09:30

NATO presadzuje predovšetkým mierové riešenie sporov. Ak však diplomatické úsilie zlyhá, disponuje vojenskými silami pre zabezpečovanie krízového manažmentu.

Maryland most

Maryland dostane od vlády po zrútení mosta 60 miliónov dolárov

29.03.2024 08:37

Dvoch robotníkov sa podarilo zachrániť, u ďalších šiestich už úrady potvrdili úmrtie.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 26
Celková čítanosť: 705361x
Priemerná čítanosť článkov: 27129x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy