Založ si blog

Budúcnosť železnice na Slovensku – 3 – Bratislava a vládne mestečko

Na jeseň v roku 2016 som napísal svoj prvý blog na tému železnica, pod názvom: Doprava v Bratislave – 1 – Železnica. Napísal som o tom, ako si predstavujem modernizáciu železničného uzla v Bratislave. Veľmi príjemne ma prekvapil záujem, ktorý tento článok vyvolal a stále vyvoláva. Signalizuje mi to, že problematika dopravy v Bratislave je téma, ktorá obyvateľov Bratislavy a Slovenska veľmi trápi.
Stručne teda zopakujem svoju predstavu o bratislavskej MHD a trochu ju aj rozšírim:
Vzhľadom na veľkosť Bratislavy, som presvedčený, že nosným systémom MHD v Bratislave majú byť električky tak, ako je to v porovnateľnom meste Brno. Železnica v meste má mať podpornú úlohu. Takú, že dovezie občanov z okolia Bratislavy a zo Slovenska, do dopravných uzlov, kde je dostatok MHD – električiek a autobusov, ktoré rýchlo a efektívne rozvezú ľudí po Bratislave. Železnica v tak malom meste, ako je Bratislava, nie je efektívny dopravný prostriedok pre MHD. Kľúčom k vyriešeniu problému dopravy v Bratislave je vybudovanie hustej siete nových električkových tratí, ktoré budú koordinované so železničnými traťami a železničnými stanicami v Bratislave. Potrebujeme, vytvárať dopravné uzly, v ktorých sa budú stretávať železnica, električky, ako aj autobusy MHD, či prímestské autobusové linky. Prioritou, by mal byť v prvom rade, jasný plán a realizácia modernizácie železničného uzla v Bratislave. Následne, v súlade s modernizáciou železnice, by potom mal nasledovať plán a budovanie nových električkových tratí a záchytných parkovísk na okraji mesta. Preto sa budem zaoberať najprv návrhom úpravy a modernizácie železničných tratí v Bratislave.

Návrh modernizácie železničného uzla v Bratislave – konkrétne:
Podstata modernizácie Bratislavského železničného uzla je nakreslená na Obrázku a mala by spočívať v 5 bodoch:
1/ Vybudovať nový železničný tunel pod Malými Karpatmi (dĺžka 9 km):
Vybudovať z oblasti západnej strany Malých Karpát (z Lamača) tunel smerom na východnú stranu Malých Karpát (do železničnej zriaďovacej stanice Bratislava–východ). Výstavbu tunela realizovať ako dva jedno-koľajové tunely razené metódou TBM (raziacim štítom).
2/ Postaviť úplne novú, modernú Hlavnú železničnú stanicu na južnej strane železničnej zriaďovacej stanice Bratislava–východ. Táto zriaďovacia stanica je predimenzovaná a je potrebné ju zredukovať a zmodernizovať tak, aby naďalej fungovala, ale na menšom priestore súbežne, s novo postavenou Hlavnou železničnou stanicou.
3/ Postaviť nový úsek železničnej trate (dĺžka 6 km), ktorý povedie z novej Hlavnej železničnej stanice, postavenej v železničnej zriaďovacej stanici Bratislava-východ, pod diaľnicou D1, do priestoru medzi diaľnicou D1 a bratislavským letiskom. Tento nový železničný úsek spojí železničné trate idúce z Petržalky (trať číslo 132) a z Podunajských Biskupíc (trať číslo 131), s novou Hlavnou železničnou stanicou postavenou v železničnej zriaďovacej stanici Bratislava-východ. (viz obrázok).
4/ Mimo Bratislavy – vybudovať železničnú odbočku (dĺžka asi 2 km):
Na železničnej trati číslo 130, pred Galantou, vybudovať železničnú odbočku na trať číslo 133, smer Sereď a Leopoldov. Medzinárodné rýchliky, ktoré budú jazdiť zo smeru Viedeň-Marchegg-Bratislava-Žilina, (medzinárodný koridor Va), budú tak môcť plynule pokračovať z Bratislavy po železničnej trati číslo 130, pred Galantou odbočia na Sereď (trať 133) a v Leopoldove by sa napojili na trať 120 smer Žilina.
5/ Zrušiť prevádzku železnice v širšom centre Bratislavy:
Odstrániť železničné zvršky z nevyužívaných tratí a odovzdať mestu opustené telesá železničných tratí, na vybudovanie nových cyklistických magistrál, prípadne električkových tratí, ako aj líniových zelených parkov. (viz. obrázok)
Realizácia bodov 1 až 4 umožní úplne zrušiť starú Hlavnú železničnú stanicu, ako aj železničné stanice Bratislava – Vinohrady, Bratislava-Predmestie, Bratislava-Nové Mesto, Bratislava-Filialka, Bratislava-Lamač. Je potrebné vrátiť týmto budovám ich pôvodný historický vzhľad a využiť ich na kultúrne, spoločenské a športové účely.
Okrem novej Hlavnej železničnej stanice na severe Bratislavy, by vznikli ešte 3 nové železničné stanice: Bratislava-Lamačská brána (Bory), Bratislava-Letisko a Petržalka-Starý most.

Obrázok: Železničné trate v Bratislave po modernizácii:
Zelenou farbou sú nakreslené železničné trate po modernizácii. Žltou farbou sú podfarbené železničné trate, ktoré by bolo treba dostavať. Červené body znamenajú nové železničné stanice:

Na území mesta Bratislavy by fungovalo 9 železničných staníc:
Na západe Bratislavy: železničná stanica v Devínskej Novej Vsi a nová stanica Bratislava – Lamačská brána –Bory.
Na severe Bratislavy: železničná stanica v Rači a vo Vajnoroch, ako aj nová Hlavná železničná stanica postavená na území dnešného prekladiska Bratislava-Východ.
Na východe Bratislavy: nová železničná stanica Bratislava-Letisko a stará stanica Bratislava Podunajské Biskupice.
Na juhu v Petržalke: Nová železnica stanica (zastávka) Petržalka-Starý most, a stará stanica Petržalka-Hlavná stanica. Prečo v Petržalke nová železničná stanica (zastávka) pod Starým mostom? Dôvod je ten, že pod Starým mostom ide železnica a po Starom moste vedie električková trať z Petržalky do centra Bratislavy. Ak vystúpite z vlaku v Petržalke pod Starým mostom a vyjdete na Starý most a odveziete sa dve, či tri zastávky električkou, tak ste v tom naj-centrovatejšom centre Bratislavy. Takže, železničná zastávka v Petržalke pod Starým mostom, by mala význam pre ľudí, ktorí do Bratislavy dochádzajú vlakom a potrebujú sa z vlaku dostať rýchlo do centra mesta.
V Bratislave by tak pre prepravu osôb fungovalo 9 železničných staníc, čo považujem, na tak malé mesto, ako je Bratislava, za veľký luxus.

Výhody navrhovanej modernizácie:
Okrem obvyklých efektov modernizácie železnice, ako sú:
Skvalitnenie dopravnej infraštruktúry, zvýšenie bezpečnosti, zrýchlenie a skvalitnenie kultúry cestovania, navrhovaná modernizácia by priniesla tieto ďalšie výhody:
1/ Napojenie Bratislavy do medzinárodných železničných koridorov (IV a Va), ktoré by sa križovali v novej Hlavnej stanici v Bratislave. Nový tunel pod Malými Karpatmi by otvoril možnosť a priestor aj pre príchod vysokorýchlostnej železnice tiež do novej, Hlavnej železničnej stanice v Bratislave.
2/ Narástol by význam železničnej stanice v Petržalke. V Petržalke by mohlo začínať, alebo končiť jazdu množstvo vlakov smerujúcich na Záhorie, či Považie.
3/ Spojenie železnice a letiska v Bratislave: Modernizácia železnice podľa tohto návrhu, umožní priamo prepojiť železnicu a letisko. Vznikla by nová železničná stanica (zastávka), z ktorej by cestujúci priamo z vlaku prešli na letisko. Bez nutnosti použiť auto, alebo taxík, alebo MHD. Cestujúci zo Záhoria, od Žiliny, alebo od Komárna, by cez železnicu mali vynikajúce spojenie s bratislavským letiskom. Zvýšilo by to množstvo cestujúcich na železnici, ako aj množstvo cestujúcich bratislavského letiska, ktorí by odlietali, alebo prilietali z/do Bratislavy.
4/ Výrazná redukcia a modernizácia železnice v Bratislave: Zrušenie starej Hlavnej železničnej stanice, železničnej stanice Bratislava-Vinohrady, Bratislava-Predmestie, Bratislava-Nové Mesto, Bratislava-Lamač, by prinieslo štátu a železniciam veľkú úsporu prevádzkových nákladov, ako aj nákladov na údržbu tratí a železničných staníc.
5/ Železnice by sa zbavili množstva nepotrebného majetku, ktorý by bol prevedený mestu Bratislava (opustené telesá železničných tratí) na vybudovanie cyklistických chodníkov, nových električkových tratí (napríklad na Kramáre, do Lamača), či líniových, zelených parkov,…
6/ Železnice by si finančne polepšili predajom množstva nepotrebných pozemkov a budov na opustených priestoroch.
7/ Bratislava by získala nielen opustené telesá železničných tratí na výstavbu cyklotrás a parkov, ale aj novú, reprezentačnú Hlavnú železničnú stanicu, za ktorú by sa nemuseli obyvatelia Bratislavy, ale aj Slovenska hanbiť. Nová Hlavná železničná stanica by mala dostatok priestoru na to, aby tam vyrástla nielen železničná stanica, ale aby z nej bolo veľké obchodno-administratívne centrum s veľkými parkoviskami a významný dopravný uzol Bratislavy s električkami a autobusovými zástavkami. Či už MHD, alebo prímestskej dopravy. Okolo tejto novej Hlavnej železničnej stanice by vznikla široká cesta a nová mestská štvrť, spájajúca oblasť Zlatých pieskov s Račou.

Vládne mestečko:
Sem, tam sa objaví v politických a verejných diskusiách zmienka o vládnom mestečku. Čo je vlastne vládne mestečko?
Vládne mestečko je komplex administratívnych budov – vládnych ministerstiev a úradov, ktoré sú koncentrované blízko seba na malom priestore. Výhodou je, že vládne úrady sú sústredené v moderných, energetických úsporných budovách. V budovách, ktoré spĺňajú mnohé požiadavky kladené na bezpečnosť, na optimálny priestor, pri minimálnych prevádzkových nákladoch pre prácu vládnych úradníkov. Koncept vládneho mestečka je spôsob, ako šetriť štátne financie. Mnohé krajiny takéto vládne mestečká majú. Spomeniem aspoň také krajiny, ktoré sú povestné svojou veľkou racionalitou a šetrnosťou, ako sú Veľká Británia a Holandsko.
Podporujem myšlienku vládneho mestečka. Toto vládne mestečko by zlepšilo činnosť vládnych úradov, znížilo prevádzkové náklady na chod štátu a čo je podstatné, presun vládnych úradov z centra Bratislavy by znamenal pre Bratislavu výraznú úľavu v doprave v centre Bratislavy.
Kde by také vládne mestečko malo vzniknúť?
Práve v súvislosti s navrhovanou modernizáciou železničného uzla v Bratislave, ponúka sa priestor pri novej Hlavnej železničnej stanici, ktorá by bola postavená v prekladisku Bratislava – východ. Práve tam, okolo novej Hlavnej železničnej stanice by mohla vzniknúť nová mestská štvrť, ktorá by spájala oblasť Zlatých pieskov s Račou. V tejto novej mestskej štvrti by mohol byť postavený komplex administratívnych budov, do ktorých by boli skoncentrované ministerstvá a štátne úrady. Zároveň, pri vládnom mestečku by mohla byť postavená aj štátna – koncová nemocnica na špičkovej úrovni. Teda nie na Rázcochách, ale pri vládnom mestečku.
Je to vlastne oblasť Žabí majer – ktorá je v súčasnosti z troch strán ohraničená železnicou. V tejto oblasti, pri Kalnom jazere, by mohla vyrásť nová Hlavná železničná stanica, ktorá by mala dostatok priestoru, aby to bolo veľké obchodno-administratívne centrum s rozsiahlymi parkoviskami. Hneď vedľa, by mohlo byť malé autobusové nádražie, kde by zastavovali autobusy MHD, ako aj autobusové prímestské spoje. Nová električková trať vedená pred novou Hlavnou železničnou stanicou a novým autobusovým nádražím, by spájala električkové trate na Zlatých pieskoch a v Rači. Okolo tohto významného dopravného uzlu na okraji Bratislavy, by mohol vyrásť komplex vládnych budov – vládne mestečko a štátna – koncová nemocnica.
Výhody takto umiestneného vládneho mestečka a štátnej koncovej nemocnice:
1/ V oblasti Žabieho majera sa nachádzajú prevažne pozemky neznámych vlastníkov, ako aj pozemky a priemyselné areály štátnych firiem. Ich výkup, prípadné vyvlastnenie, by sa mohlo realizovať pomerne rýchlo a lacno.
2/ Presun ministerstiev a vládnych úradov z centra na severný okraj Bratislavy, ako aj výstavba koncovej nemocnice, by významne odľahčil dopravu a parkovanie v centre Bratislavy.
3/ Zlepšené bezpečnostné a pracovné podmienky vládnych úradníkov a zdravotného personálu.
4/ Znížené prevádzkové náklady na chod úradov a novej nemocnice.
5/ Blízkosť novej Hlavnej železničnej stanice a novej autobusovej stanice, ako aj rozsiahle parkoviská okolo, by znamenali výbornú dopravnú dostupnosť pre tisícky zamestnancov a návštevníkov týchto ministerstiev, vládnych úradov a štátnej koncovej nemocnice.

Ako začať, ako postupovať???
Najväčší problém riešenia dopravy v Bratislave vidím v tom, že každá strana si hrá na vlastnom piesočku. Železnica si rieši svoje problémy, mesto si rieši svoje problémy, vláda sa tvári, že problém dopravy v Bratislave sa jej netýka.
Myslím si, že problém dopravy v Bratislave je tak veľký, že by vláda (napríklad podpredseda vlády pre investície, alebo minister dopravy) mali iniciovať stretnutie predstaviteľov mesta, železnice, dopravných inžinierov a v pokojnej debate by sa mali hľadať spoločné, koordinované kroky na vytvorenie KOMPLEXNÉHO plánu riešenia dopravy v Bratislave. Tento plán by mal zahŕňať modernizáciu železničného uzla v Bratislave, výstavbu nových železničných staníc a tratí, rušenie starých železničných staníc a tratí, budovanie záchytných parkovísk na hranici mesta, budovanie nových električkových tratí, ako aj nových ciest a cyklistických magistrál. Ten plán by mal zahrňovať aj výstavbu vládneho mestečka a koncovej nemocnice, ak by k takej dohode by došlo. Mal by to byť plán, ktorý by hovoril nielen o tom, čo sa kde postaví, ale mal by obsahovať aj časovú postupnosť jednotlivých krokov a kto konkrétne za to bude zodpovedný. Samozrejme, riešená by mala byť aj otázka financovania.
Na záver chcem dodať, že to čo som predstavil vôbec nie je jednoduchá vec na realizáciu. Na druhej strane si myslím, že spoločná, dobrá vôľa predstaviteľov mesta, železnice a vlády, by dokázala tak náročnú úlohu zvládnuť. V Bratislave by mohlo vzniknúť niečo, čo by výrazne uľahčilo život občanom mesta, výrazne by pomohlo rozvoju MHD v Bratislave. Znížili by sa výrazne prevádzkové náklady na železnici, ako aj v štátnej správe a v zdravotníctve. Zrealizovalo by sa niečo, na čo by obyvatelia Bratislavy a Slovenska, mohli byť právom pyšní.

Budúcnosť železnice – 4 – Štúdia realizovateľnosti železničného uzla v Bratislave

06.11.2019

Tento článok začnem netradične. Rozprávkou. Až potom sa budem venovať štúdii realizovateľnosti železničného uzla v Bratislave. Prečo? Preto, lebo aj rozprávka dokáže mnoho vecí objasniť. ROZPRÁVKA: Kde bolo, tam bolo, žila jedna veľká rodina. V tejto veľkej rodine sa jeden starý pán staral o autá a mal na starosti dopravu členov rodiny do práce, do škôl, na [...]

Budúcnosť železnice na Slovensku – 2 – Regionálne a vysoko-rýchlostné trate

13.01.2018

Vo svojich predchádzajúcich blogoch som sa zaoberal modernizáciou železničného uzla v Bratislave, ako aj predstavou o vytvorení štyroch hlavných železničných ciest na Slovensku. Dnes chcem vysvetliť, ako by, podľa mňa, mali byť upravené a dostavané niektoré regionálne železničné trate, ako aj vysvetliť svoj názor na výstavbu vysoko-rýchlostných železničných tratí [...]

Budúcnosť železnice na Slovensku – 1 – Hlavné trate

06.09.2017

Vo svojich predchádzajúcich dvoch blogoch som sa zaoberal modernizáciou železničného uzla v Bratislave. Dnes chcem vysvetliť a napísať svoju predstavu, ako by mala vyzerať železnica na Slovensku. Zameriam sa však len na jednu časť železničnej prepravy – na prepravu osôb. To sa občanov dotýka podstatne viac, ako preprava tovarov a je to aj pre nich zrozumiteľnejšia téma. [...]

zalužnyj, syrskyj

Zelenskyj hovoril o polmilióne mobilizovaných. General Syrskyj: Potrebujeme výrazne menej vojakov

29.03.2024 14:16

Ukrajinská armáda bude musieť pre obranu pred ruskou inváziou mobilizovať menej vojakov, než sa pôvodne očakávalo.

Maďarsko polícia pobodanie péter baumann

Obeť a dvoch zranených si vyžiadal výbuchu v bytovke v Budapešti

29.03.2024 13:10

Evakuovať museli 50 ľudí.

Putin

Rutte: Vyšetrovanie ruskej propagandistickej siete je veľmi znepokojujúce

29.03.2024 12:54, aktualizované: 13:58

Činnosť proruskej špionážnej siete vyšetruje poľská kontrarozviedka a tiež belgické či české spravodajské služby.

forró, fico, galanta

Tlačila na Forróa vláda? Člen predsedníctva Aliancie: Pellegriniho podporil len predseda, stretnutie s Korčokom zrušil svojvoľne

29.03.2024 12:00

Szabolcs Mózes pre Pravdu uviedol, že ich rozhodnutie Krisztiána Forróa zaskočilo.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 26
Celková čítanosť: 705364x
Priemerná čítanosť článkov: 27129x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy