Založ si blog

Rómska problematika -1- Úvod

Rómska problematika -1- Úvod:

Považujem rómsku problematiku za jeden z najhorších a najväčších problémov Slovenska a to je dôvod, prečo ma zaujíma a prečo hľadám konkrétne riešenia na tento problém. Rómovia v chatrčiach, v zdevastovaných bytovkách totiž klesli tak hlboko, že nie sú schopní sami si pomôcť. Rád by som tiež zdôraznil, že pod pojmom rómska problematika myslím len časť Rómov, žijúcich  v rómskych osadách a bytovkách, na okrajoch miest a dedín, ktorí žijú výlučne zo sociálnych dávok a krádeží, ktorí poznajú len svoje práva a nechcú vedieť nič o svojich povinnostiach. Myslím tým osady a bytovky, kde kvitnú také javy, ako sú: absencia výchovy detí, záškoláctvo, deti rodia deti, negramotnosť, incest, špina, smrad, potkany, žltačka, alkoholizmus, fetovanie, úžera,  agresivita, vandalizmus, krádeže, kriminalita. Dnes to odborne nazývame Sociálne Vylúčené Spoločenstvá (SVS). Som rád, že súčasná vláda nielen všeobecne deklaruje odhodlanie popasovať sa s týmto problémom, ale má aj nádejné konkrétne opatrenia (definovanie SVS, E-pay karty, asistenti do škôl, rozvoj komunitných centier,..), ktoré môžu pohnúť týmto problémom. Dúfam, že tieto zámery neostanú len na papieri, ale budú aj realizované.

Rómsky problém je riešiteľný. Vyžaduje však odvahu, trpezlivosť a najmä zdravý rozum. Vyžaduje koordinovanú spoluprácu rôznych rezortov štátnej správy a samosprávy, ale najmä, spoluprácu politických strán. Vládnych, aj opozičných. Nebude to totiž jednoduchý a krátky proces. Vyriešenie potrvá desiatky rokov. To, čo jedna vláda rozpracuje a začne realizovať, nesmie nasledujúca vláda zásadne meniť, pretože výsledný efekt bude potom nulový. Tento problém sa nedá zvládnuť ideologicky. Preto, v tejto oblasti,  je nutná spolupráca vládnych aj opozičných strán. Politikárčenie, nenávisť a nevraživosť medzi politikmi, v prípade riešenia rómskej problematiky, musia ísť bokom.

Čo bude sťažovať riešenie tohto problému je to, že tradície, zvyky a myslenie v tejto komunite sú veľmi silné, ako aj to, že v spoločnosti existuje oprávnená averzia, nenávisť, možno povedať – až rasizmus voči tejto skupine občanov.

Na druhej strane, riešenie tohto problému uľahčí to, že táto sociálna komunita reaguje veľmi citlivo na prijatie zákonov, na ktorých môžu finančne profitovať, alebo finančne strácať. Okamžitý finančný profit má prednosť aj pred zvykmi a tradíciami. To znamená, sú veľmi prispôsobivý.  Ďalej, existuje tiež aktuálna a silná spoločenská požiadavka na riešenie tohto problému. Na vyriešení tohto problému má záujem aj Európska únia, kde sú dostatočné finančné zdroje. Netreba nám schvaľovať nejaké rasistické a drastické zákony a nariadenia. Tento problém je riešiteľný zákonmi a nariadeniami, ktoré budú rovnako platiť pre všetky vrstvy obyvateľstva. Bielych aj čiernych, bohatých aj chudobných.

Preto v jednotlivých kapitolách (Sociálny systém, Bývanie, Nezamestnanosť, Vzdelávanie,  Kriminalita, Zbližovanie), navrhujem niekoľko konkrétnych opatrení, ktoré môžu pomôcť s riešením rómskeho problému. Dúfam, že poslúžia ako námet na diskusiu a inšpirácia pre kompetentných.

Budúcnosť železnice – 4 – Štúdia realizovateľnosti železničného uzla v Bratislave

06.11.2019

Tento článok začnem netradične. Rozprávkou. Až potom sa budem venovať štúdii realizovateľnosti železničného uzla v Bratislave. Prečo? Preto, lebo aj rozprávka dokáže mnoho vecí objasniť. ROZPRÁVKA: Kde bolo, tam bolo, žila jedna veľká rodina. V tejto veľkej rodine sa jeden starý pán staral o autá a mal na starosti dopravu členov rodiny do práce, do škôl, na [...]

Budúcnosť železnice na Slovensku – 3 – Bratislava a vládne mestečko

07.04.2019

Na jeseň v roku 2016 som napísal svoj prvý blog na tému železnica, pod názvom: Doprava v Bratislave – 1 – Železnica. Napísal som o tom, ako si predstavujem modernizáciu železničného uzla v Bratislave. Veľmi príjemne ma prekvapil záujem, ktorý tento článok vyvolal a stále vyvoláva. Signalizuje mi to, že problematika dopravy v Bratislave je téma, ktorá obyvateľov [...]

Budúcnosť železnice na Slovensku – 2 – Regionálne a vysoko-rýchlostné trate

13.01.2018

Vo svojich predchádzajúcich blogoch som sa zaoberal modernizáciou železničného uzla v Bratislave, ako aj predstavou o vytvorení štyroch hlavných železničných ciest na Slovensku. Dnes chcem vysvetliť, ako by, podľa mňa, mali byť upravené a dostavané niektoré regionálne železničné trate, ako aj vysvetliť svoj názor na výstavbu vysoko-rýchlostných železničných tratí [...]

Jozef Hanuska

Skutok preklasifikovali. Synovi smutne známeho vraha hrozí za brutálnu vraždu ženy doživotie

17.06.2024 13:50

Polícia v januári informovala o náleze tela ženy bez známok života v jednom z bytov v druhom bratislavskom okrese.

Polícia / Pomáhať a chrániť / Policajné auto /

Polícia pátra po nezvestnom 15-ročnom Marošovi z Bratislavy

17.06.2024 13:40

Odišiel v sobotu z miesta svojho bydliska na Bagarovej ulici v hlavnom meste na neznáme miesto.

Tomáš Taraba

Taraba nečakane zahlasoval: štáty EÚ schválili normu o obnove prírody, nariadenie prešlo len tesne

17.06.2024 13:30

Nariadenie vyžaduje, aby členské štáty zaviedli opatrenia na obnovu aspoň 20 percent pevninských a morských oblastí EÚ do roku 2030.

nehoda

Čelná zrážka s kamiónom na juhu: Z auta je šrot, 30-ročná vodička bola na mieste mŕtva

17.06.2024 13:28

Na ceste medzi Dolným Štálom a Veľkým Mederom sa v pondelok predpoludním stala smrteľná dopravná nehoda.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 26
Celková čítanosť: 707165x
Priemerná čítanosť článkov: 27199x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy