S veľkým záujmom som si preštudoval informácie o tom, že rómskym deťom sa v anglických školách darí. Napríklad na http://spravy.pravda.sk/v-anglicku-sa-romskym-detom-dari-dao-/sk_domace.asp?c=A120110_095612_sk_domace_p23
Predstavitelia mimovládnych organizácií , ako aj rómsky rodičia vysvetľujú tento jav tým, že v anglických školách nevládne rasizmus , diskriminácia, segregácia, ako na slovenských školách. Nesúhlasím s týmito závermi. Súhlasím s tým, že anglické školstvo je iné, ako slovenský vzdelávací systém. Čo má nesporne veľký význam. Ale, myslím si, že hlavnou príčinou zmeny k lepšiemu, je zmena prostredia. Rómske deti sa v Anglicku dostali do oveľa lepšieho prostredia, než v akom vyrastali na Slovensku. Už nežijú v rozpadajúcich sa chatrčiach, v špinavých osadách, v demotivujúcom prostredí. Nežijú už v zajatí zvykov a tradícií komunity v zaostalej osade, ale boli z tohto prostredia vytrhnuté. Zmena prostredia – to je ta hlavná príčina, prečo ich prístup k vzdelávaniu je iný a prečo sa im darí. Zmena prostredia robí zázraky. Aj pozitívne, ale aj negatívne. Je to presne ako s alkoholizmom. Ak budete chcieť niekoho vyliečiť z alkoholizmu, darmo budete každý deň chodiť za ním do krčmy a presviedčať ho o tom, aby prestal piť. V lepšom prípade dosiahnete to, že si Vás vypočuje, bude so všetkým súhlasiť, možno aj deň – dva, vydrží sedieť pri malinovke, ale na tretí deň sa už zase napije alkoholu, pretože ho má okolo seba neúrekom a je na alkohol zvyknutý. V horšom prípade dostanete bitku, prípadne vidly do zadku, od alkoholika a jeho kamarátov, ktorí ho budú pred Vami brániť. Aby mal alkoholik reálnu šancu na vyliečenie, musí odísť z prostredia krčmy, krčmových kamarátov a ísť na protialkoholické liečenie. Do prostredia protialkoholickej liečebne, do spoločnosti rovnako bojujúcich ľudí. Do prostredia, kde sa alkohol nevyskytuje a považuje sa za zlo. Vtedy sa šance na zmenu k lepšiemu neuveriteľne zvýšia.
Myslím si, že to isté platí aj pre rómske deti a ich vzdelávanie. Aby existovala reálna šancu na zmenu, potrebujú odísť zo zaostalých osád a vzdelávať sa na internátnych školách. V slušnom a motivujúcom prostredí. Som presvedčený, že ak by anglický učitelia prišli učiť rómske deti do rómskych osád na Slovensku, študijné výsledky rómskych detí v rómskych osadách by boli rovnako slabé, ako sú dnes, keď ich učia slovenskí učitelia. Chyba nie je v učiteľoch. Rómske deti ničia zvyky, tradície a demotivujúce prostredie zaostalých osád a komunít.
Nie je v silách a ekonomických možnostiach Slovenskej republiky urýchlene zmeniť životné podmienky Rómov v sociálne vylúčených spoločenstvách. Je však v našich silách tieto podmienky začať meniť k lepšiemu, aspoň pre rómske deti. A to budovaním internátnych škôl pre deti z najchudobnejšej a najzaostalejšej vrstvy.
Informácia o tom, že sa rómskym deťom v anglických školách darí, je podľa mňa, dôkaz toho, že zmena prostredia je nevyhnutná a účinná pre úspešné vzdelávanie rómskych detí. V našich slovenských podmienkach, zmenu prostredia môžu pre rómske deti priniesť jedine internátne školy.
Viac o mojich názoroch na fungovanie internátnych škôl, o ich výhodách a nevýhodách, môžete nájsť na: http://tunaj.blog.pravda.sk/2011/04/22/romska-problematika-5-vzdelavanie/