S veľkým záujmom som si preštudoval informácie o tom, že rómskym deťom sa v anglických školách darí. Napríklad na http://spravy.pravda.sk/v-anglicku-sa-romskym-detom-dari-dao-/sk_domace.asp?c=A120110_095612_sk_domace_p23
Predstavitelia mimovládnych organizácií , ako aj rómsky rodičia vysvetľujú tento jav tým, že v anglických školách nevládne rasizmus , diskriminácia, segregácia, ako na slovenských školách. Nesúhlasím s týmito závermi. Súhlasím s tým, že anglické školstvo je iné, ako slovenský vzdelávací systém. Čo má nesporne veľký význam. Ale, myslím si, že hlavnou príčinou zmeny k lepšiemu, je zmena prostredia. Rómske deti sa v Anglicku dostali do oveľa lepšieho prostredia, než v akom vyrastali na Slovensku. Už nežijú v rozpadajúcich sa chatrčiach, v špinavých osadách, v demotivujúcom prostredí. Nežijú už v zajatí zvykov a tradícií komunity v zaostalej osade, ale boli z tohto prostredia vytrhnuté. Zmena prostredia – to je ta hlavná príčina, prečo ich prístup k vzdelávaniu je iný a prečo sa im darí. Zmena prostredia robí zázraky. Aj pozitívne, ale aj negatívne. Je to presne ako s alkoholizmom. Ak budete chcieť niekoho vyliečiť z alkoholizmu, darmo budete každý deň chodiť za ním do krčmy a presviedčať ho o tom, aby prestal piť. V lepšom prípade dosiahnete to, že si Vás vypočuje, bude so všetkým súhlasiť, možno aj deň – dva, vydrží sedieť pri malinovke, ale na tretí deň sa už zase napije alkoholu, pretože ho má okolo seba neúrekom a je na alkohol zvyknutý. V horšom prípade dostanete bitku, prípadne vidly do zadku, od alkoholika a jeho kamarátov, ktorí ho budú pred Vami brániť. Aby mal alkoholik reálnu šancu na vyliečenie, musí odísť z prostredia krčmy, krčmových kamarátov a ísť na protialkoholické liečenie. Do prostredia protialkoholickej liečebne, do spoločnosti rovnako bojujúcich ľudí. Do prostredia, kde sa alkohol nevyskytuje a považuje sa za zlo. Vtedy sa šance na zmenu k lepšiemu neuveriteľne zvýšia.
Myslím si, že to isté platí aj pre rómske deti a ich vzdelávanie. Aby existovala reálna šancu na zmenu, potrebujú odísť zo zaostalých osád a vzdelávať sa na internátnych školách. V slušnom a motivujúcom prostredí. Som presvedčený, že ak by anglický učitelia prišli učiť rómske deti do rómskych osád na Slovensku, študijné výsledky rómskych detí v rómskych osadách by boli rovnako slabé, ako sú dnes, keď ich učia slovenskí učitelia. Chyba nie je v učiteľoch. Rómske deti ničia zvyky, tradície a demotivujúce prostredie zaostalých osád a komunít.
Nie je v silách a ekonomických možnostiach Slovenskej republiky urýchlene zmeniť životné podmienky Rómov v sociálne vylúčených spoločenstvách. Je však v našich silách tieto podmienky začať meniť k lepšiemu, aspoň pre rómske deti. A to budovaním internátnych škôl pre deti z najchudobnejšej a najzaostalejšej vrstvy.
Informácia o tom, že sa rómskym deťom v anglických školách darí, je podľa mňa, dôkaz toho, že zmena prostredia je nevyhnutná a účinná pre úspešné vzdelávanie rómskych detí. V našich slovenských podmienkach, zmenu prostredia môžu pre rómske deti priniesť jedine internátne školy.
Viac o mojich názoroch na fungovanie internátnych škôl, o ich výhodách a nevýhodách, môžete nájsť na: http://tunaj.blog.pravda.sk/2011/04/22/romska-problematika-5-vzdelavanie/
Jasne, že je. Bola to len rečnícka ...
Otázka je dávno zodpovedaná, za ...
Keď cigánčatam tak prospela zmena ...
Bolo by potrebný seriózny prieskum ...
na svojom blogu som navrhol pilotný ...
Celá debata | RSS tejto debaty